Så er vinterdekkene montert på bobilen og vi er klare for vinter. Men det måtte tre besøk på dekkverkstedet for å få det til.
Vi skal snart på langtur så det er fornuftig å få på vinterdekkene. Heldigvis startet vi i god tid. Men dette skulle jo gå enkelt og rutinemessig selv om bobilen er ny av året? Så enkelt var det ikke.
Fra fabrikken ble bobilen levert med temmelig luksuriøse aluminiumsfelger foran. Prisen var så luksuriøs at vi ikke ville være like fine på det på vinterføre som om sommeren. Tvillinghjulene bak er stålfelger og har fra fabrikken en solid pyntekapsel på forlenger som er helt lik aluminiumsfelgen foran.

Knut sporet opp et sett med forkrommede stålkapsler som skulle passe både til tvillinghjulene bak og til nye stålfelger foran. Trodde han.
Første besøk hos Vianor avslørte raskt at de forkrommede stålkapslene passet fint på tvillinghjulene, men overraskelsen var at felgene foran har en annen boltsirkel og dermed falt denne løsningen. Mercedes er nemlig litt smal i sporet og blir derfor påmontert en «spacer» for å øke sporvidden slik at den passer bedre til en bred bobil. Og da blir boltsirkelen redusert.
Så måtte det bestilles nye stålfelger. Å finne hjulkapsler som kunne matche bakhjulet kan vel ikke være så vanskelig? Joda, det er det. De nye felgene bygde for mye ut.
Så da ble løsningen til slutt å flytte gummien over på sommerfelgene foran. Litt tungvint, men da har vi et år på oss til å finne en permanent løsning.

Vi har ikke lyst til å betale over 20 000 kroner for to originale aluminiumsfelger foran, men kanskje vi kan finne en annen løsning innen neste høst. Litt optimister skal vi jo være. Uansett kan du flytte mye gummi fram og tilbake for prisen av nye felger. Dessuten er de utsolgt fra fabrikken…
Vianor Alnabru (bildet øverst) har virkelig vært tålmodige med oss, og både de og kapselleverandøren har tatt tilbake varene vi ikke kunne bruke.
Så da er vi klare for langtur. Det er ikke mange dager til start nå…