Tidlig påske. Ski eller vår? Vi valgte vår. Sørlandet eller Vestkusten? Det har vært mye Sørlandet så vi valgte Vestkusten i år.
«Palmelørdag» startet vår påsketur. Da reiste vi til Lysekil hvor vi ble i to dager på bobilplassen i fiskerihavna. Søndag gikk vi Lysekil rundt. Vi gikk til marinaen i Valbodalen og fulgte den fine planke-gangveien på svabergene ned til Norra hamnen og videre gjennom byen.
Det ble over 10 000 skritt på denne runden i ganske så fint vær. Byen var fortsatt vinterstille.

Mandag satte vi kursen sørover mot Gøteborg, men dreide ut mot havet like før byen og satte kursen mot øyene utenfor. Her er det mange bobilplasser i båthavnene om sommeren, men om vinteren er tilbudet noe begrenset inntil båtene blir satt på vannet.

Ferga går til Öckerö, men vi hadde bestemt oss for å satse på Hönö og båthavna i Hönö Klåva som overnattingsplass. Men der var det jammen meg fullt en mandag i påskeuka. Svenskene hadde ennå ikke startet påsken, men det var mer enn nok nordmenn der.
En hjelpsom havnevert hjalp oss å finne et sted vi kunne stå den første natta og neste morgen kom han og hentet oss. De måtte bare ha ut en båt før det ble plass til oss.

Det var et knallfint vær tirsdag, men vi fant fram syklene og syklet til Fotö og rundt denne øya. Det er ingen lang tur, men det var årets første sykkeltur og vi tenkte litt på rumpene våre 🙂
Tilbake på bobilplassen ble det en nydelig ettermiddag i sola med solfaktor 50 i ansiktet.

Onsdagens værmelding sa overskyet vær så vi tenkte det var dagen for en litt lengre sykkeltur. Det ble nesten to timer og vi syklet over Ôckerö til Halsö og valgte en litt anne rute hjem enn den strake veien.

Planen var å spise lunsj på veien, men det var åpenbart litt tidlig for mange serveringssteder. Det ble i stedet lunsj på hotellet vi kunne se på den andre siden av båthavna.

Skjærtorsdag flyttet vi oss til Kungshamn og Solvik camping 4-5 km nord for byen. Det ble en hviledag for rumpene som hadde blitt ganske så såre etter årets to første sykkelturer, men langfredag ble det igjen full fart på syklene…
Vi syklet til Smögen hvor vi ruslet litt rundt i de trange gatene og langs bryggene før vi fant oss et sted å spise lunsj før vi fant veien hjem igjen.


Plassen vi hadde fått på Solvik lå høyt oppe på svabergene og hadde fin utsikt utover øyene når det var klart. Men fredag kveld og natt skulle det regne og blåse skikkelig så vi ryddet alt inn i bobilen før vi tok kvelden.
Og for et vær det ble. Vind i styrke på 20 m/sek og regn som pisket på bobilen gjorde det litt vanskelig å sovne. Vinden skulle fortsette i dag, men det skulle være sol hele dagen. Hva skal vi med fint vær om vi blåser bort, tenkte vi.
Dessuten var det kraftige advarsler om at «Dave» skulle lage ruskevær. Vinden i natt var for ingenting å regne mot de opptil 37 m/sek som er varslet for søndag. Da var det uaktuelt å bli der vi sto, og det var uaktuelt å kjøre i slik vind søndag. Så da sa vi takk for oss og reiste hjem på påskeaften.

Til våre prisbevisste lesere kan vi fortelle at prisen på diesel var billigst i Norge i dag. Faktisk er forskjellen opptil 2 kroner avhengig av hvor du fyller i grensetraktene. Hadde vi ventet til vi kom hjem hadde vi spart enda mer.
Så i dag ble det ettermiddag i sol og le på egen terrasse. I morgen får vi holde oss fast når «Dave» kommer på besøk.
Et lite PS for vår egen hukommelse: Helga før påskeuka var vi en liten helgetur til Strømstad og Strømstad camping. Ikke mye å skrive om, Ellen manglet røyk og vi hadde lyst på en tur.
15