Denne uka har vi vært både på Lygna i Nordre Land og på Sjusjøen. Det startet grått, men siste etappe hadde strålende vær.
Vi har vært på tur siden fredag i forrige uke. Hensikten med turen var å få ski på beina. Det rakk vi ikke i fjor, men nå var vi fast bestemte på at skiturer var viktige.
Vi startet på Lygna, som har et svært godt skiterreng for oss som bruker bortoverski. Lygna Camp er som den er, men gjør ikke det lille ekstra. De tar seg godt betalt, men når de ikke gidder å strø skøyteisen på plassene for bobiler, så var det like før vi snudde på hælene.

Det var livsfarlig å bevege seg rundt bobilen, men vi fikk da gått oss en tur innover de nye hyttefeltene. Vi hadde tenkt å bli i fire, fem dager, men heldigvis hadde vi kun betalt for to dager. Det var ikke aktuelt å bli lenger.
Våre venner Ingrunn og Per Olav hadde oppdaget at vi var på tur nordover (fra Oslo) og la inn en invitasjon til å besøke dem på deres nykjøpte hytte i Nordre Land. Vi slo til og satte kursen dit på søndag.

Det var litt for bratt og svingete til at vi kunne ta åtte meter bobil opp til hytta, så vi fricampet på en parkeringsplass seks, sju minutters gange fra hytta.
Det ble en riktig så hyggelig ettermiddag og kveld i godt selskap. Seint på kvelden ruslet vi tilbake til bobilen og sov godt der til neste dag.

Men vi ville fortsatt på skitur, så turen gikk videre til Sjusjøen og Sjusjøtunet hytte og caravansenter. Det er en campingplass med 300 fastliggere og plass til en håndfull eller to med bobiler på drop-in.
Fram til nå hadde skydekket – eller tåka – hengt lavt over oss, men fra tirsdag har det vært strålende vær i fjellet. Ja, rene påskestemningen.

Vi lå ca 100 meter fra Birkebeinerløypa, så skiturer ble det både tirsdag og onsdag. Vi merket at det var to år siden sist. Derfor ble det ikke mil, men et akseptabelt antall kilometer i nydelig preparerte løyper.

Utenfor bobilen var det også deilig å sitte utover ettermiddagene med sol helt til den forsvant for kvelden. At kafeen bød på (eh solgte) vafler og hadde solterrasse var også et pluss…
Tirsdag kveld kom til og med nordlyset og hilste på oss.

Turen skulle etter planen vare fire, fem dager. Skulle vi blitt lenger måtte vi nok ha kjøpt mer undertøy eller vasket. Når sola attpåtil var litt treg i dag så fant vi ut at det var på tide å reise hjem etter en uke på tur.
6