Vi «måtte» till Champagne. Det så dårlig ut en stund, men nå er forsyningene for neste år reddet.
Søndag forlot vi Dijon og satte kursen mot Champagne. Vi liker å overnatte på de gårdene der vi handler, men i Champagne vet vi av erfaring at det kan være litt vrient å finne fram til koselige gårder å ligge på.
I Champagne er det nemlig mange produsenter som bor langt fra druene og produksjonen sin. Da er det lite stas å ligge i det som like gjerne kan være en småhushage som en utrivelig bakhage på et gudsforlatt sted. Likevel har vi funnet mange fine steder, men vil gjerne til nye produsenter og nye opplevelser.
Planen var å ta en natt på en vingård før vi besøkte Troyes, som er en av de tre viktige byene i Champagne sammen med Epernay og Reims. For det første traff vi ikke på en produsent vi hadde lyst til å bli over på. Alt var også veldig sommerstille, så vi satte like gjerne kursen mot den kommunale campingplassen i Troyes.
Ha, ha, den var stengt. Antakelig for oppgradering. Ettersom det var dårlig med overnattingsmuligheter nær byen, satte vi like gjerne kursen mot Epernay. På veien prøvde vi å styre unna gamle kjente, men fant ingen nye produsenter som så ut som trivelige oppholdssteder.
Vi prøvde ikke så mange produsenter i hvert forsøk og fant ut av vi like gjerne logger inn på den kommunale campingplassen i Epernay.
Jooo, dere kan bli her en natt, men ikke lenger.
Hvorfor?
Tour de France!
Men er ikke de ferdige?
Damene kommer tirsdag!
Det var mange andre som hadde fått med seg at damene i år skulle få lov til å sykle Tour de France. Ikke vi, men hurra for det, likevel! Derfor ble det bare en natt her på oss.
Epernay var ikke planlagt i det hele tatt og vi hadde aldri vært der før, så her måtte vi ta ting på sparket. Det kan bli bra, og det kan bli dårlig. Maten ble i hvertfall dårlig.
Vi prøvde oss på noen bedre restauranter, men det så ut som det meste var stengt på søndag, så vi valgte litt oppgitt et brasseri med uteservering. For å si det enkelt; Hverken kokk eller servitør får noen stjerner av oss.
Litt lett depressive (Knut litt mer enn Ellen) dro vi tilbake til campingplassen og gikk tidlig til sengs, men først fant vi ut hva vi skulle gjøre i dag.
Mandag morgen, nye muligheter
Vi kjørte til Vertus der vi har gamle bekjente. Ellen som ikke er så begeistret for champagne falt for noen år siden for en av vinene fra Fréderic Thomas (bestefaren til dagens driver).
I det som før revolusjonen var et kloster har det blitt drevet vinproduksjon i ca 150 år. Og barnebarnet til gamle Fréderic, som er på vår alder, var til stede og ønsket velkommen til en trivelig prat og smaking av de nye årgangene av de ulike champagne-typene og en helt ny blend med eldre viner.
For å gjøre det kort; Vi kjøpte tre kasser champagne så vi har vel en stund nå. Vi fyller begge rundt år i 2023 så kanskje litt ekstra å feire med?
Etter en trivelig smaking, satte vi kursen mot Metz hvor vi har slått oss ned i kveld.
Gass-problemet er løst
Vi må nesten fortelle at vårt lille gass-problem er løst. Som vi har skrevet om tidligere så kjøpte vi en selvfyllingsflaske for propan like før avreise, men vi rakk ikke å få montert utvendig fyllekontakt.
Og nettopp dette ble et problem for oss. I Frankrike får du nemlig ikke lov til å åpne en dør og fylle direkte på tanken. Det må skje gjennom utvendig fyllekontakt.
Vi hadde med oss en elektrisk stekeplate fordi det ikke er lov å grille mange steder vi har vært. Før vi la oss til i Montalivet kjøpte vi oss en kokeplate, og etter det har vi omtrent ikke brukt gass. Litt tungvint er det dog.
Da vi reiste fra Dijon skulle vi fylle diesel. På denne stasjonen måtte Knut inn og betale før vi fikk lov til å fylle. Fyren bak disken behersket engelsk godt og det var stille og rolig på stasjonen. Knut tok derfor sjansen på å spørre pent om vi også kunne få fylle GPL, som det heter her.
Normalt ikke uten utvendig uttak, var svaret, men vi fikk lov likevel. Så nå har vi gass nok.
Etter de to dagene før Montalivet med mislykkede forsøk på å få lov til å fylle, hadde vi egentlig gitt opp å fylle i Frankrike. Da var det ekstra fint at det gikk på første forsøk i denne runden.
Før neste tur skal utvendig fyllekontakt være på plass.
63