Her er siste etappe hjem og en oppsummering av sommerturen 2025 med litt om priser, temperaturer og annet.
Lørdag kom vi såpass sent av gårde fra Flensburg at det ble en riktig så kort etappe nordover. Takk til trafikkaoset mellom Rendsburg og grensa.
Vi endte på Aabenraa seilklubbs bobilplass hvor vi fikk en av de aller siste plassene. Selv om vi nå var på vei hjem ble det ingen tidlig avreise søndag. Limhamn i Malmø ble derfor en passelig etappe. Denne bobilplassen ligger i båthavna.

På vei opp svenskkysten tok vi også en overnatting i båthavna i Lysekil. Vi kunne rukket hjem, men vi hadde fått en avtale med Stamsaas i Sarpsborg, som skulle se på inverteren vår. Som kjent gikk den i «overload» i Cognac.
Inverteren er det dessverre ikke håp om å reparere eller resette. Så her kommer en større utgift. Spørsmålet er bare hvor stor. Nå starter detektivarbeidet.

Vi spiller gjerne litt om kveldene når vi er på tur. Kinasjakk er Ellens paradegren. Det smerter derfor at Knut vant sommerturneringen 5-4. Vi spiller også Rummy og her vant Knut med 13-4. Tapet i Rummy er nok lettere å bære, men resultatet tæret hardt på humøret.

Oppsummeringen
Vi er nå hjemme etter 45 dager på reise. Vi startet med båt til København og fortsatte til Alsace, en jobbsving inne i Tyskland og ned til Serignan og en lat uke 20 meter fra stranda.
Vi tok en sørlig rute langs Pyreneene over til Bayonne og Bordeaux, hvor vi også hadde lagt inn en hel uke i stabilt sideleie. Deretter ble det Cognac og vår faste leverandør av champagne i Vertus. Et gjensyn med Moseldalen ble det også før vi satte kursen nordover.
Under hele turen har vi selvfølgelig hatt kortere stopp på en til tre dager, men dette er jo beskrevet i tidligere innlegg.
Temperaturen var fra vi kom til Colmar på over 30 grader med tilsvarende varme netter. Atlanterhavskysten har normalt mer norsk sommer. Her fikk vi høye dagtemperaturer og mer kjølige netter. Der ble det også et par overskyede dager. På vei ut av Frankrike ble det vekselvis vått eller pent vær. De siste milene hjem gikk i turens sterkeste regnvær.

Priser
Vi har gjort noen interessante observasjoner av priser. Utviklingen har vi sett i tidligere år, men i år har det blitt enda dyrere sørover. alkohol er billig både i Tyskland og Frankrike så lenge du holder deg til vanlige produkter. Eksklusive produkter nærmer seg eller overstiger norske priser.
Kiloprisen på brød har vi konkludert med at er billigere i Norge enn i de to nevnte landene. Og det er vel det som betyr noe i det daglige.
Vi startet hjemmefra med norsk diesel til ca 17,30 på tanken og fylte siste tank i Sverige for ca 18,50 i dag. Underveis har vi fylt diesel for så mye som nesten 26 kroner på Autobahn, men ca 6 kroner billigere utenfor Autobahn. I Frankrike lå prisen rundt 20 kroner og noe dyrere på motorveiene. Alt i alt har vi brukt diesel for nesten 18 000 kroner.
I tillegg kommer bompenger i Frankrike, som på nesten 5 uker kom på cirka 6 600 kroner. Tatt i betrakning at vi lå helt stille i to uker så ble det i praksis 2 200 per uke. Vi er ikke glade i å kjøre gjennom 400 rundkjøringer for å spare bompenger så vi har kjørt de veiene som har vært riktige for oss. Den dyreste bompasseringer kom etter en lengre etappe og rundet tusenlappen.
Danmark har jo også noen dyre broer, som påførte oss rundt 2 800 kroner i passeringsavgifter (alle priser i NOK).
Overnattinger har variert fra ca 170 kroner på enkel bobilplass til 850 kroner på campingplass med plass nesten på stranda ved Middelhavet. Vingårdene betaler vi ikke for å stå på.
Og til dere som har skjønt at vi har kjøpt med oss både det ene og det andre fra vingårdene vi har besøkt: Tollen på det som ble med hjem kom på 1 800 kroner.
Disse tallene var ikke overraskende for oss, men kan kanskje være en pekepinn for andre som ferdes på samme måte som oss.
Fikk du ikke med deg begynnelsen av denne turen, så kan du jo starte her.

76